اصلا مهم نیست که فروشگاه اینترنتی شما چند وقت است شروع به کار کرده است یا اینکه تازه میخواهید این کار را انجام دهید. موفق نخواهید شد مگر اینکه مشتری ها را به فروشگاهتان جذب کنید.

 به دست آوردن کاربر برای فروشگاه بسیار دشوار و زمان گیر میباشد.

در این مقاله راهکارهایی را با شما در میان میگذارم که با رعایت کردن آنها بتوانید با حداقل هزینه بیشترین بازدید کننده را داشته باشیم.

– فروشگاه با ظاهر زیبا و شیک و کاربرپسند

اولین سوالی که از خودتان باید بپرسید این است که “آیا سایت شما جذاب هست؟ ”
طراحی یک فروشگاه اینترنتی کار بسیار سختی است. چرا که اگر زشت باشد بازدیدکننده گان هم به راحتی سایت شما را خواهند بست.
توجه داشته باشید که مشتریان بعد از سپری شدن ۳ ثانیه تصمیم به خرید کردن از فروشگاهتان میکنند پس ظاهر سایتتان اولین تاثیری است که میگذارد.
اگر بازدید کننده گان، از سایت شما خوششان نیاید مطمئنا به راحتی از آن میگذرند و هیچ وقت باز نخواهند گشت.

“پاتریک پاولویسکی” مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیکی Shoplo.com میگوید :
” وب سایت یک فروشگاه یک شعبه از نمایندگی های آن فروشگاه به حساب می آید، به همین دلیل باید فروشگاه اینترنتی شما زیبا، جذاب و حرفه ای باشد مخصوصا اگر محصولات زینتی باشد. اگر مشتری ای به دنبال یک لباس فوق العاده باشد و به یک سایت زشت و قدیمی برخورد کند کلاً از تصمیم خود منصرف میشود. هر مشتری هزاران انتخاب برا فروشگاه آنلاین دارد و مطمئناً اونی را انتخاب میکند که از همه زیباتر، حرفه ای تر و قدرتمند تر است و به همین دلیل است که ما میگوییم یه فروشگاه زیبا یک فروشگاه قابل اعتماد است. ”

 

– فعالیت در رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از راه هایی است که پیشرفت شما را رایگان مهیا میکند البته شما برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی هزینه ای پرداخت میکنید ولی حضور داشتن و استفاده کردن از این کانال خالی از لطف نیست و تاثیرات بسیار مفیدی را همراه دارد. کلید موفقیت در رسانه های اجتماعی تهیه کردن محتواهایی حیرت انگیز است. وب سایت شما باید زیبا و جذاب باشد تا مردم شما را دنبال کنند. اگر شما مدیریت محتوا برای رسانه های اجتماعی داشته باشید یک کانال بازاریابی رایگان را صاحب شده اید.

با استفاده از چه ترفند هایی میتوان مشتریان را به فروشگاه های اینترنتی کشاند؟
۱- کاربران را سرگرم نگه دارید : از مشتریان سوال بپرسید و به نظرات آنها پاسخ بدهید. سعی کنید توجهشان را جلب کنید.
۲- بهترین رسانه را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید : همیشه روی Facebook و Pinterest تمرکز کنید چرا که بیشترین ترافیک را به سمت فروشگاه های آنلاین هدایت میکنند. (برای Facebook ۵۵% و برای Pinterest ۲۵%)
۴- از طرح های گرافیکی استفاده کنید : سعی کنید مطالب را با استفاده از عکس منتشر کنید. عکس ها ۵۰% بیشتر از بقیه چیزها ایجاد سرگرمی میکنند.

 

– مراقبت از مشتری

ترفند دیگری که به جذب مشتریان بسیار کمک میکند مراقبت از مشتریان برجسته میباشد.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید :
“هیچ تبلیغاتی موثر تر از مشتری راضی نیست ”

تجربه خرید از فروشگاهتان را به شکل مثبت به یاد ماندنی کنید. تحقیقات Forrester میگوید که ۴۵% از خریداران اینترنتی در صورت عدم پاسخ گویی به سوالاتشون و یا تعویق در جوابگویی خریدشان را کنسل میکنند.

و این بدین معناست که برای جلب رضایت مشتریان به پاسخ دادن سوالات و نظراتشان نیاز دارید. پاسخ به موقع کلید موفقیت جلب رضایت مشتری است. به هیچ وجه تاثیر مراقبت از مشتریان را دست کم نگیرید.

یک تحقیق جمع آوری شده از McKinsey بیانگر این است که ۷۰% از تجربه های خرید بر اساس رفتاری است که احساس میکنند با آن ها شده. با این تفاسیر محصولات و تبلیغات کلید موفقیت نیست بلکه خدمات مشتریان می باشد.
راضی نگه داشتن مشتری کار آسانی نیست زیرا که مشتریان دو برابر دنبال نقاط ضعف شما میگردند تا نقاط قوت شما و مطمئن باشید تمام تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این نکته را در نظر بگیرید که بهای یک مشتری ناراضی، دوازده مشتری راضی میباشد.
از رضایت همه ی مشتریان در ارائه خدماتتان اطمینان حاصل کنید. شما خوب، مفید و صالح باشید؛ مشتریان خودشان به دنبال شما میایند. قدرت بازاریابی دهان به دهان شما را به طرز عجیبی متحیر میکند.

 

-چیزی با ارزش به مشتریان بدهید که برای شما هزینه زیادی نداشته باشد.

شما می‌توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می‌کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. جایزه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی کوتاه به‌ صورت PDF باشد که پس از هر خرید، به آدرس ایمیل مشتری فرستاده شود.

مثلا اگر مخلوط‌کن می‌فروشید می‌توانید راهنمایی تهیه کنید و طرز تهیه چندین نوشیدنی میوه را که با مخلوط‌کن قابل تهیه است برای مشتری ارسال کنید. این کار برای شما هزینه چندانی ندارد و باعث افزایش فروش خواهد شد.

اگر محصولاتی را می‌فروشید که کار با آن‌ها خیلی ساده نیست، می‌توانید طرز استفاده از وسیله را توضیح داده و آن را به صورت صوتی ذخیره کنید. سپس راهنمای صوتی را روی سی‌دی به مشتریان بدهید.

مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز، از کسب‌وکار شما صحبت خواهند کرد.

نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آن‌ها آن است که خرید آن‌ها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.

 
-به مشتریان غیرفعال بفروشید

در هر کسب‌وکار ، مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمی‌کنند. طبق نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته، مهم‌ترین دلیل آن، قطع ارتباط بین فروشنده و مشتری می‌باشد. پس در ارتباط بودن با مشتریان کلیدی مهم برای فروش بیشتر است. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آن‌ها یک کارت پستی بفرستید و به آن‌ها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آن‌ها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آن‌ها معرفی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یک‌بار از شما خرید کرده‌اند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آن‌ها برای مدتی از شما خرید نمی‌کنند، باز با آن‌ها تماس گرفته و ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید.

 

– هدایای تبلیغاتی

همه ی ما دیوانه وار عاشق هدایای تبلیغاتی هستیم ولی این ۵ دلاری که حفظ میکنیم دلیل این حس نیست بلکه یک مکانیزم روانشناسی است که باعث این حس خوشایند میشود. در کل دنیا هیجانی که از شنیدن کلمه “رایگان” برانگیخته میشود شناخته شده است و باعث تحریک خریدار توام با رضایت میشود.
چگونه میشود از این ترفند برای جذب مشتریان به فروشگاه های اینترنتی استفاده کرد؟

یکی از پیشنهادهای ما به شما داشتن حمل و نقل رایگان میباشد.

پاتریک پائولویسکی در Shoplo.com میگوید :
“کلید موفقیت بسیاری از فروشگاه ها داشتن حمل و نقل رایگان میباشد. همه روزه تعداد قابل توجهی از خریدهایاینترنتی به دلیل هزینه حمل و نقل بالا لغو میشود. برخی از فروشگاه ها هزینه حمل و نقل را برای حداقل خرید با قیمت مشخص را رایگان میکنند به عنوان مثال هزینه حمل و نقل رایگان برای خرید های بیشتر از ۵۰ دلار. این یک راه فوق العاده برای وسوسه مشتریان به خرید بیشتر از انتظار است و فقط به این دلیل که دیگر هزینه حمل و نقل را پرداخت نمیکنند. در نتیجه با این ترفند نه تنها شما مشتری را قدر دان خود میکنید بلکه میزان فروش خود را هم افزایش میدهید. ”

 

 

 – بازاریابی ایمیلی “E-mail Marketing”

بازاریابی رایانامه ای آخرین روش است ولی هیچ وقت آن را دست کم نگیرید. یک راه حل ارزان و موثر برای جذب مشتریان. Branding Survey نشان داده است که ۵۴% مردم نگرش مثبت تری نسبت به شرکت هایی که از آنها ایمیل دریافت میکنند دارند، چه چیزی بهتر از این که ۷۱% از پاسخ دهندگان به ایمیل ها میگویند به هنگام خرید ایمیلی که برای بار اول از شما دریافت کرده ایم را به یاد داریم.
همه اینها دلیلی بر اهمیت بازاریابی رایانامه ای میباشد. ولی باید چه کرد؟

چند راه محبوب مشترک در میان فروشگاه های موفق عبارتند از :

  • ایمیل هایی درباره محصولات جدیدتان ارسال کنید.
    ایمیل هایی حاوی فروش های ویژه و بسته های تخفیفی به کاربرانتان ارسال کنید.
    ایمیل هایی بعد از خرید با مضمون محصولات مشابه و یا محصولات پیشنهادی ارسال کنید و مشتریان را برای خرید بعدی وسوسه کنید.

برای مشتریانی که مدتی هست از سایتتان دیدن نکرده اند ایمیل هایی بفرستید و از تخفیف هایتان مطلعشان کنید با این کار آنها را دوباره به سایتتان بکشانید.
اطلاعاتی در مورد محصولاتتان به مشتریانتان ارسال کنید و آنها را مجبور به بازدید از سایتتان کنید.
همان طور که مشاهده کردید شما نیاز به انجام کارهای فراوان برای جذب مشتریان ندارید، بلکه باید خلاق باشید و بدانید که از چه کانالی استفاده نمایید. حالا شم این علم را دارید پس از آن استفاده کنید و در راه پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود قدم بردارید. جذاب باشید و بدرخشید.

 

 – متمایز باشید و مزیت رقابتی منحصر به فرد داشته باشید

شما با دهها ، صد ها و یا شاید هزاران رقیب در حال رقابت هستید ، تا کنون از خود پرسیده اید چرا مشتری باید از من خرید کند و از رقیبم خرید نکند ؟ قطعا شما بر این قضیه تاثیر خواهید گذاشت . اگر شما و رقبایتان به رقابت سنتی با یکدیگر بپردازید و تبلیغات کاملا مشابهی داشته باشید ، هزینه های خود را افزایش داده اید در حالی که فروش شما افزایش نخواهد یافت.

مشتری هم تبلیغات شما را می بیند هم تبلیغات رقیبتان اگر شما و رقیبتان تفاوت آشکاری با هم نداشته باشید ، کار را به بخ و اقبال واگذار کرده اید ، می توانید امیدوار باشید که خوش شانس باشید و مشتری از شما خرید کند.

اما راه حل چیست ؟

شما باید در ذهن مشتری یک جایگاه ویژه برای خود خلق کنید.

دقت کنید شما می توانید فرآیند انجام کار ، نحوه ی فروش ، نحوه ی بازاریابی ، دکور و مسایل این چنینی را از رقیبان خود کپی کنید. اما اینجا دیگر قابل کپی برداری نیست.

سعی کنید بع از اینکه محصول اصلی خود را مشخص کردید ، در یک جمله کوتاه یک شعار برای خود در نظر بگیرید. این شعار باید مزیت محصول شما را کاملا واضح و شفاف در قالب کمترین کلمات به مشتری انتقال دهد.

این شعار باید در کسب و کار شما وجود داشته باشد و صرفا نباید یک شعار بدون پایه و اساس باشد ، در حقیقت در اینجا منظور بنده از شعار ، خلق یک گزاره است تا در ذهن مشتری ماندگار شود.

این شعار مزیت رقابتی شما یا نقطه تمایز محصولات شما را با محصولات مشابه سایر رقبا مشخص می کند در انتخاب این شعار دقت کنید که حتما این شعار منحصر به شما باشد و هیچ یک از رقیبان نتواند از آن استفاده کند یا قبلا از آن استفاده نکرده باشد، این شعار جایگاه اختصاصی برند شما در ذهن مشتری است.

 

 

منبع :

positionly.com