آیا شبکه های اجتماعی بر سئوی سایتها تاثیر می گذارد؟
وضعیت سئو از چند سال گذشته تا به امروز تغییرات زیادی را داشته است. تا آنجایی که بروزرسانی الگوریتم های گوگل به افزایش تاثیر محتوا روی سئو ختم شده است. پس همه ما می دانیم محتوا در سئو پادشاه است. امروزه بسیاری از شرکت ها و مدیران کسب و کارها پی به تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو و بهینه سازی سایت برده اند. در این نوشته می خواهم به تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو بپردازم و این جمله که فعالیت در شبکه های اجتماعی روی سئو تاثیر دارد ، آیا واقعی است یا خیر؟
پس برای پی بردن به این موضوع لطفا با من همراه باشید.
منظور از شبکه اجتماعی سرویسها و سایتهایی است که برای کاربران این امکان را فراهم میسازد تا با افراد دیگر (دوستان، آشنایان و همکاران خود) در ارتباط باشند. در شبکههای اجتماعی میتوان مطالب خود را به صورت عکس، متن، کلیپهای صوتی و تصویری و در برخی موارد فایلها و اسناد به اشتراک گذاشت. در حال حاضر شبکههایی چون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، تلگرام و …. به عنوان مهمترین و پر طرفدارترین شبکههای اجتماعی به شمار میروند.
در چند سال اخیر با روی کار آمدن تلفنهای همراهِ هوشمند و اندروید با قیمت مناسب در بازارها، دسترسی افراد به شبکههای اجتماعی بیش از گذشته شده است. اگر در چند سال قبل، افراد برای ورود به شبکه اجتماعی فیسبوک نیازمند یک دستگاه رایانه بودند، امروزه با یک تلفن همراه میتوانند به تمام شبکه های اجتماعی ورود پیدا کنند. از این نظر میتوان به نقش پر اهمیت این شبکهها بر زندگی روزمره افراد توجه نمود.
شبکه های اجتماعی در سئو سایت چه نقشی دارند؟
روش های مختلفی وجود دارند که روی سئو سا یت تاثیر دارند ، یکی از این راهها استفاده از شبکههای اجتماعی است. اگر چه فعالیت در شبکههای اجتماعی بطور مستقیم موجب سئو نمیشود، اما به شکل غیر مستقیم روش مناسبی برای ارتقا رتبه سایت به شمار میرود که در ادامه بیشتر توضیح میدهم .
شبکههای اجتماعی مکان مناسبی برای معرفی سایتها میباشند. از طریق به اشتراک گذاری لینک مطالب میتوان بازدیدکنندگان زیادی را به سمت سایت سوق داد.
در شبکههای اجتماعی میتوان محصولات و فعالیت خود را برای کاربران شرح داد تا از این طریق آنها را با کسب و کار خود آشنا نمود.
اینکه در شبکه های اجتماعی مختلف به اسم خود سایت صفحه بسازیم باعث می شود سایت ما بیشتر دیده شود و در نتیجه بازدید کنندگان سایتمان افزایش پیدا کند .
بارگذاری پستها و مطالبی متناسب با زمینه فعالیت وب سایت، به معنای معرفی سایت برای کاربران شبکههای اجتماعی میباشد.
برقراری ارتباط مستقیم با طرفداران و کسانی که در شبکههای اجتماعی با ما در ارتباط هستند منجر به اطلاع یافتن از نظریات، پیشنهادات و انتقادات آنان است. اگر چه این امکان در وب سایتها نیز وجود دارد اما در شبکههای اجتماعی به علت دسترسی آسانتر افراد، کارایی بیشتری دارد و تعامل میان کاربران و مدیران سایت بیشتر میشود که این امر به سئو سایت کمک میکند.
شبکههای اجتماعی به طور غیرمستقیم میتوانند بر روی لینکها تاثیرگذار باشند و میزان ترافیک به سمت وب سایت را نیز افزایش دهند.
قرار دادن مطالب در درون شبکههای اجتماعی منجر به ایندکس شدن سریع مطلب در موتورهای جستجو میشود (لازم به ذکر است در اینجا بحث از ایندکس شدن است و نه رتبه و صفحه اول)، در نتیجه این امر موتورهای جستجو تشخیص میدهند که نویسنده اصلی شما هستید زیرا زودتر از سایرین (کپی برداران)، مطلب شما ایندکس میشود.
مهمترین شبکههای اجتماعی و تاثیر آنها در سئوی سایت
توییتر
توییتر در میان شبکههای اجتماعی، سریعترین راه ارتباط با مخاطب محسوب میشود. مدیران سایتها با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر میتوانند سایت خود را به روزرسانی کنند و بازدیدکنندگان جدیدی را به آن راهنمایی نمایند. با اتصال سایت به توییتر، کاربران میتوانند به سرعت مطالب جدید را در قالب نوشتههای 140 کاراکتری یا کمتر دنبال نمایند. در توییتر میتوان از مطالب سرگرمی، طنز و … برای جذب بیشتر طرفدار استفاده نمود.
فیسبوک
فیسبوک امکانات فراوانی مانند ارسال همزمان متن و نوشته، ویدئو و بخش نظرات قوی را برای شرکتها فراهم نموده است. استفاده از این شبکه اجتماعی میتواند تاثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان به سایت، ایجاد ارتباط دو طرفه و سئو سایت ایجاد نماید. وجود امکاناتی چون لایک و اشتراک گذاری در فیسبوک فرصت خوبی برای معرفی وب سایت به کاربران، مشتریان و دوستان آنها و در نتیجه گسترش دامنه فعالیت سایت میباشد.
لینکداین
سایت لینکداین یک مرجع تخصصی و کاری در میان شبکههای اجتماعی به شمار میرود که گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارتها و یا شرکتها و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکتهای فعال در آنها میباشد. لینکداین برای سایت شرکتهای تجاری و صنعتی بسیار کارآمد است و موجب ارتباط با دیگر همکاران و متخصصان فعال در زمینه های کاری مشترک میشود. علاوه بر این، فعالیت در لینکداین، میتواند برای جذب نیروهای جدید و همکار به مدیران سایت کمک کند.
اینستاگرام
در سالهای اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام به محلی برای حضور افراد سرشناس و محبوب تبدیل شده است. بسیاری از کاربران برای ارتباط مستقیم با افراد معروف و مورد علاقه خود وارد این شبکه می شوند. لذا با وجود این مزیت می توان در کنار معرفی اشخاص و خدمات، به فعالیت در زمینه وب سایت نیز پرداخت.
گوگل پلاس
گوگل پلاس بیشترین کاربرد را در سایتهای ایرانی دارد و به محبوب ترین انتخاب برای ارتباط با مشتریان تبدیل شده است. با توجه به ارتباط مستقیم گوگل پلاس با گوگل بیش از دیگر شبکههای اجتماعی، برای افزایش رتبه سایت و سئو موثر میباشد و گاهی در نتایج جستجوی گوگل، با نتایجی از صفحات آن مواجه میشویم.
لطفا نظر خود را بگذارید